i'm Wwoofing - Reisverslag uit Potirna, Kroatië van dave Faber - WaarBenJij.nu i'm Wwoofing - Reisverslag uit Potirna, Kroatië van dave Faber - WaarBenJij.nu

i'm Wwoofing

Door: Mini Me

Blijf op de hoogte en volg dave

11 Februari 2015 | Kroatië, Potirna

goede avond, 3 dagen geleden schreef ik mijn eerst blog en wat leuk om al jullie reactie te lezen en te zien hoevaak hij bekeken is. even een kleinen terug blik van wat er toe nu toe is gebeurt want man man man wat een km hebben wij er op zitten. in spanje vonden we niet echt een plek wat ons nauw echt interesseerde een nieuwen uitdaging gaf of een nieuw leven laat leiden en genieten van wat je in nederland niet zien. via de Wwoob site hebben wij toen contact gelegd met Marcus en Fraukje 2 nederlandse mensen die ongeveer 2 jaar geleden hun leven hebben verandert hier in kroatie en proberen op een natuurlijke manier te leven en overleven. zo was er niet echt een stroom voorziening en hebben ze een grote watertank laten bouwen om te zorgen voor een water voorziening. eten worden hier op de akker verbouwt en melk en eieren krijgen ze via de geiten en kippen, ze verzorgen 200 olijven bomen en een x aantal verschillende soorten fruit bomen. toen wij te horen kregen dat wij hier welkom waren hebben wij meteen een bus naar de luchthaven gepakt en vlogen toen naar (noord)spanje van af daar konden we met veel moeite een ticket regelen, richt zagreb via brussel naar zagreb. daar wij een hotel gepakt voor een overnachting. kroatie hoort dan wel bij de eu zins 2013, toch hebben ze hier nog niet de euro, je betaald hier met de kuna en lipa. de eerste morgen in zagreb was best zwaar van spanje 18 graden lekker in het zonnetje zonder jas, kom je aan in -3 met een pak sneeuw en heel veel ijs. om te zorgen dat we bij ons woob adres kwamen hadden we nog een lange reis voor de boeg dus na een goede nacht rust en een paar bakken koffie en we mochten weer met de tram naar het bus station met de bus naar de haven in split en bij split aangekomen was er al weer een dag voorbij, nachtje b&B in de haven van split voor een beetje slaap, want morgen nog 1 dag reizen en dan blijven we eindelijk een paar dagen nee wat zeg ik een paar maanden op 1 plekje. met een boot konden we naar het eiland waar wij de komende tijd zullen blijven. we zijn gister in het donker aangekomen en na een aantal biertjes en een leuke babbel zijn we lekker gaan slapen dood op van al het reizen kan even geen lucht haven meer zien. morgen eerst dag op de farm wie weet wat er gaat komen.

de eerste dag op de farm, 8:00 stappen wij ons bed uit en na een ontbijtje met pannenkoeken en koffie krijgen we een kleinen rondleiding, en daarna de hond uitlaten en zien zo al een klein stukje van de plek waar we nu zijn zie foto's voor een impressie want die is onbeschrijflijk. de eerst opdracht die we vandaag gaan doen is het olijven veld bijhouden er moet worden gesnoeid en de takken daarvan worden verbrand. er is geen beter baantje voor mij dan dingen lekker in de fik zetten voor het middag eten hebben we een traditionelen worst met brood ui en een soort saus van paprika met aubergine dit word klaar gemaakt op een grill dat op het vuur staat waar ik de hele middag mee bezig ben geweest. rond half 3 gaan we al weer richt de farm om daar nog een paar dingetjes te doen en dan zal de eerst dag al weer voorbij zijn we leren elke dag een klein beetje bij en over ongeveer 6 weken zullen wij dit werk op de farm voor 3 weken overnemen nu al zin in morgen we hebben nog een hele lijst aan dingen die we gaan leren broodmaken, oogsten en zaden, groentes verwerken te veel om nu allemaal te typen. tot snel bij de volgende blog, p.s ik heb genoten bij het lezen van het boekje bij het begin van de reis. ik wil iedereen bedanken voor de lieven woordjes en de goeie tips die ik zeker in mijn reis mee neem bog!!! zo als ze hier doei maar ook tegelijkertijd hoi zeggen........

laatste voor ik afsluit zastita zivotinja vela luka via deze link kan jij ook jouw wereld veranderen fraukje en marcus werken op dit eiland samen met een organisatie die verlaten of vergeten honden opvangt vaak zijn dit nog puppie's die mensen zo op staat zetten ze worden hier opgevangen krijgen eten worden gechipt en worden daarna aan een baasje gekoppeld, wil jij een puppy of weet jij iemand die dit wil, via deze weg help jij deze lieve viervoeters met een mooier leven!! via Facebook kan je de link openen voor foto's en contact en ander stuur een privé berichtje

• 11 Februari 2015 - 20:07

Mathisse Coornaert:

Hey, vet om te lezen man. Als je nog is tijd over hebt om wat te bezoeken ik ben 2 jaar terug in kroatie geweest en heb daar Nationaal park Plitvicemeren bezocht heel mooi om te zien zijn hele grote hel-blauwe meren.
    veel plezier daar nog zowiezo. Kijk uit naar het volgende verslag.

• 11 Februari 2015 - 20:15

Pascha:

Heel leuk om je verhalen te lezen. Goed om te horen dat jullie een plekkie hebben gevonden waar jullie het naar je zin hebben. Klinkt in ieder geval super interessant en als een groot, nieuw avontuur. Heel veel plezier! En ik kijk uit naar je volgende verhaal. Wij blijven je volgen! Dikke XXX van ons

• 11 Februari 2015 - 22:38

Dylan & Kim:

Hee dave..

Super om te lezen waar je zit en hopen dan ook dat je een goede tijd hebt daar. We denken aan je. En hopen je snel weer te horen.

Dikke kus van je zus en knuffel van dylan

• 12 Februari 2015 - 11:00

Kim:

Hallo daar globetrotters! Weer een leuk verslag. Goed om te lezen dat jullie een stek gevonden hebben voor een paar maanden met leuk afwisselend werk en ook nog dankbaar werk zo te lezen. Op naar het volgende verslag. Veel plezier!

• 12 Februari 2015 - 20:13

Dave Faber:

zeker dankbaar werk er word op deze akker zo veel verbouwd en alles heeft zo veel aandacht nodig, daarbij hebben ze ook nog eens de olijfbomen velden die moeten worden bijgehouden, dus er kan hier altijd een handje worden gebruikt!! misschien iemand interesse om na mij een bezoekje te doen word dan wel pas volgende jaar van af mei is het hier 40 graden en doen ze niet echt meer iets hier....

• 13 Februari 2015 - 16:22

Marleen Horn:

hoi Dave wat leuk dat je al die dingen gaat leren, ja zal wel even wennen zijn ivm. het weer maar hard werken krijg je het vanzelf warm hahaha.
    Veel plezier daar en ik blijf je volgen dikke kus marleen